שיטות צילום שיעורים

שיטת הצילום היא נגזרת של הצורך אשר הוגדר מראש, בהתאם למטרת הצילום ניתן לבחור את השיטה המתאימה ביותר. מחקר שנערך על ידי צ'י-מינג צ'ן (Chih-Ming Chen) מצביע על כך שלסרטוני וידאו תרומה לשיפור הלמידה אך יש אבחנה בין השיטות השונות ולכל אחת היתרונות שלה[2]. קיימות מגוון שיטות לצילום הרצאה.

צילום הרצאה באמצעות מחשב אישי

המרצה מצלם את עצמו באמצעות המחשב האישי שלו. המרצה יכול "לדפדף" במצגת במהלך הצילום באופן שהמצלמה כל העת מופנית אליו. כמו כן – ישנן תוכנות רבות המאפשרות למורה לתעד בנוסף אליו גם את כל מה שמתרחש על המסך ולהפיק תוצר אחד של סרט ערוך. הידע הנדרש ליישום הוא פשוט, ותוכנות רבות המותקנות על המחשב מאפשרות לבצע את השיתוף ישירות ל- Youtube. מגוון התוכנות הוא רחב, חלקן משמשות כתוסף לתוכנת הפאוורפוינט (PowerPoint), חלקן מספקות מעטפת כוללת ללכידת המסך (כדוגמת Camtasia) וכמובן שיש מגוון רחב של תוכנות קוד פתוח. הייעוד העיקרי של צילום באופן זה הוא לתת מענה מספק לצילום קצר לצורך נקודתי.

יתרונות של צילום הרצאה באמצעות מחשב אישי:
  • פשטות בביצוע – ביצוע מהיר אשר אינו דורש הערכות מיוחדת.
  • זמינות – ציוד פשוט וזול, אשר בדרך כלל מובנה במחשב.
חסרונות של צילום הרצאה באמצעות מחשב אישי:
  • האיכות של התוצר ירודה יחסית.

צילום במצלמת וידאו

המרצה מצלם את עצמו באמצעות מצלמת וידאו המחוברת לחצובה. המצלמות כיום מאפשרות איכות צילום התומכת ברזולוציה גבוהה (HD – High Definition) וניתן לחבר מיקרופון דש חיצוני. צילום בשיטה זאת נועד לתת מענה למרצה המעוניין לצלם את עצמו ללא תלות בגורם מומחה ובאופן שהתוצר יהיה איכותי וישרת אותו שוב בעתיד. רמת המיומנות הנדרשת ממנו היא גבוהה יחסית אך עדיין אינה דורשת התמחות מקצועית. ישנם אתרי אינטרנט רבים וסרטונים ברשת המסבירים כיצד לבצע זאת.

יתרונות:

  • התוצר מאוד איכותי – איכות הקול באמצעות מיקרופון חיצוני משובחת, כמו כן התוצר הוויזואלי באיכות מאוד גבוהה.
  • ניתן לערוך לאחר מכן את הסרטון ולשבץ בו תמונות או שקפים, לשזור בו קטעי וידאו ועוד.
  • היתרון הפדגוגי הוא במיקוד בתוצר ללא אובדן זמן, בתכנון מוקפד של השיעור המצולם ללא הפרעות ובאיכות הגבוהה.

חסרונות:

  • נדרשת מיומנות טכנית של המרצה בצילום (הגדרות המצלמה, התחשבות בכיווני האור, חיבור של מיקרופון חיצוני, עריכת הסרט ועוד).
  • העלות של כלל הציוד יקר בהשוואה לשימוש במצלמת אינטרנט.

כיתה מצולמת

על פי מודל זה מציבים ציוד צילום בכיתה באופן שבו כל תהליך הצילום והעריכה מבוצעים באופן אוטומטי. ישנן מספר שיטות צילום שיעורים, החברה המובילה בתחום היא חברת קלטורה. עם תחילת השיעור מפעילים את ההקלטה ובסיומו מפסיקים אותה. מאחר שבדרך כלל מערכות מסוג זה נשלטות באמצעות מחשב, ניתן לתזמן את ההקלטה באופן אוטומטי. המודל של צילום הרצאה נועד להנגיש תוכן מתועד באופן ויזואלי. מודל זה קיים כבר שנים רבות ובגלגולים שונים כדוגמת: הטלוויזיה הלימודית או באמצעות שידורי הרדיו של האוניברסיטה הפתוחה. תכליתה של הרצאה מצולמת להעביר תוכן באופן ויזואלי והיא במהותה למידה "ביהביוריסטית" באופיה. הערך המוסף של מדיום זה הוא באפשרות של הצופה לחזור לאחור במידה ולא הבין, לבחור במועד המתאים לצפיה. את כל הציוד הנדרש מתקינים בכיתה באמצעות קיבוע שלו באופן חד פעמי על כל המשתמע מכך. הרעיון העיקרי הוא להימנע ככל ניתן בהפרעה למרצה או בשימוש בצלם – כך שהמרצה במהלך השיעור אינו מודע בעצם לכך שהוא מצולם. עלות פתרונות מסוג זה עשויים לנוע בין 20,000 ל-60,000 ש"ח בהתאם לציוד ולשיטת הצילום.

פתרונות טכנולוגיים כוללים:

  • שימוש במצלמות בעלות רזולוציה גבוהה מאוד, אשר תוכנה ייעודית מזהה את האזור המצולם וניתן לגזור מהתמונה הגדולה את תמונת המרצה בלבד (מעקב אחרי המרצה ללא הזזת העדשה). ישנן מספר חברות המובילות בתחום כדוגמת Stream it up ו- Berale הישראליות.
  • שימוש במספר מצלמות וניתוב התמונה ביניהן באמצעות כלים אוטומטיים המזהים תמונה – במקרה זה מדובר במספר תוכנות המותקנות על גבי מחשב מרכזי, אשר מקבלות את מקורות הצילום ומבצעות את העריכה אונליין ברשת. התוכנות בהם משתמשים הן Ispy לזיהוי המצלמה הרואה את המורה, ותוכנה כדוגמת Vmix אשר מנתבת בזמן אמת את התמונה בין המצלמות השונות.
  • צלם מקצועי המתעד את השיעור.

יתרונות השיטה:

  • פשטות (לאחר ביצוע כל ההתקנות).
  • חיסכון בעלות צלם (במידה ומתבססים על מערכת אוטומטית.
  • השיעור לא "מופרע" צלם או משהו אשר דורש מהמורה הערכות מיוחדת.
  • תוצר מהיר לצפיה.

חסרונות השיטה:

  • לא ניתן לנייד את הציוד לחדר אחר.
  • המצלמות בדרך כלל ממוקמות גבוה כך שהסטודנטים לא יסתירו את המרצה ולכן התמונה נראית כמו שצולמה ממצלמת אבטחה.
  • למרות פתרונות העקיבה האוטומטיים לעיתים המרצה יימצא באזורים "מתים" או ייתפס בזויות צילום בעיתיות.
  • אובדן זמן רב בתוצר המצולם אשר לא מוצג בו תוכן.
  • תלמידים עשויים שלא להגיע לשיעור (כי ההקלטה זמינה להם).

צילום באולפן

צילום המרצה בחדר בו ניתן לשלב תמונות רקע או שקפים ממחשב (באמצעות מסך רקע ירוק). בחדר בדרך כלל יש מערכת תאורה ייעודית וציוד שמע מקצועי אשר מאפשרים תוצר איכותי מאוד. בדרך כלל אורכו של סרטון יעמוד על 15–30 דקות ויקיף נושא אחד, את עריכת הסרט ניתן לבצע בזמן אמת או לאחר הצילום.

יתרונות השיטה:

  • תוצר עם איכות קול ותמונה ברמה גבוהה מאוד.
  • סרט ממוקד ויעיל ללא זמן צילום מיותר.
  • אפשרויות עריכה רבות והתאמה כפי שמאפשר אולפן שבו יש את כל הסביבה הטכנולוגית הנדרשת.

חסרונות השיטה:

  • עלות גבוהה יחסית (בגלל הצורך באנשי מקצוע המלווים את תהליך הצילום והעריכה).
  • מראה מעט מנוכר של התוצר (בדומה לקריינות חדשות).

*ערך זה נכתב על ידי בויקיפדיה – לערך המלא

תגובות פייסבוק